5 είδη Influencers που πρέπει να ξέρετε

Την τελευταία δεκαετία τα κοινωνικά δίκτυα έχουν αλλάξει άρδην τον τρόπο επικοινωνίας των ατόμων, αλλά και τον τρόπο διαφήμισης προϊόντων και υπηρεσιών μέσω αυτών. Πλέον τα παραδοσιακά μέσα (τηλεόραση, ραδιόφωνο, τύπος) έχουν παραχωρήσει σημαντικό κομμάτι της διαφημιστικής τους δύναμης στα social media, με την διαφήμιση στο Facebook να κυριαρχεί. Μια τάση που πάντα υπήρχε αλλά έχει γνωρίσει τεράστια έκρηξη την εποχή της κοινωνικής δικτύωσης είναι οι λεγόμενοι influencers. Αυτοί αποτελούν άτομα με σημαντική επιρροή σε διάφορες κατηγορίες κοινού, οι οποίοι καλούνται να “εγκρίνουν” ένα προϊόν ή μια υπηρεσία και μέσα από τους προσωπικούς λογαριασμούς στα κοινωνικά δίκτυα να τα προωθήσουν προς το κοινό που τους ακολουθεί. Ποιες όμως είναι οι κατηγορίες των influencers;
Παρακάτω συγκεντρώσαμε τις πέντε πιο σημαντικές.
- Celebrity Influencers
Αυτή η κατηγορία είναι γνωστή πολύ πριν την καθιέρωση των social media. Τόσο στην τηλεόραση όσο και στο ραδιόφωνο celebrities συνήθιζαν να διαφημίζουν προϊόντα και υπηρεσίες, πολλές φορές ταυτίζοντας το πρόσωπο με την εταιρεία που διαφήμιζε. Η αρχική σύλληψη αυτής της ιδέας θέλει τους καταναλωτές να ενδιαφέρονται περισσότερο για την αγορά που διαφημιζόμενου προϊόντος από τον celebrity, καθώς βλέπει να το χρησιμοποιούν “cool” άτομα. Αυτή η τακτική φαίνεται, όμως, πως είναι κοστοβόρα για την πληρωμή των προσώπων, ενώ κάποιες φορές υπάρχει και κάποια παροχή πακέτου, όπως παραχώρηση προϊόντων, διαμονή σε ακριβά ξενοδοχεία και ταξίδια, ανάλογα και το διαφημιζόμενο προϊόν, χωρίς να έχει και βέβαια αποτελέσματα.
- Opinion Leaders
Οι opinion leaders ή ελληνιστί οι καθοδηγητές γνώμης, αποτελούν άτομα από διάφορους επαγγελματικούς χώρους με ιδιαίτερη επιρροή λόγω της ιδιότητάς τους. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελούν οι επιχειρηματίες, οι καθηγητές πανεπιστημίων και οι πρόεδροι αυτών, συγγραφείς και λογοτέχνες, πολιτικοί κτλ. Εδώ, ίσως, η επιρροή να είναι πιο στοχευμένη και αριθμητικά μικρότερη, όμως, οι ακόλουθοι των opinion leaders εμπιστευονται περισσότερα τα λεγόμενα και τις πρακτικές τους λόγω του κύρους που διαθέτουν στα κοινωνικά πλαίσια. Βέβαια, σε κάποιες περιπτώσεις οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των δύο πρώτων κατηγοριών είναι λεπτές και δυσδιάκριτες.
- Μικρο-μεσαίοι Influencers
Σε αυτήν εδώ την κατηγορία εντάσσονται κυρίως άτομα που έχουν μικρή αριθμητικά επιρροή, συνήθως από 2,000 followers και πάνω, αλλά που αποδεικνύεται σημαντική. Σύμφωνα με έρευνες, το κοινό φαίνεται να εμπιστεύεται περισσότερο τα άτομα με μικρότερο αριθμό ακολούθων αλλά σημαντικό και να προτιμά ότι του προτείνει. Αυτό οφείλεται κυρίως στην συνεχή παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου και αυθεντικού, που δημιουργεί μια τάση μοναδικότητας.
- Παραγωγοί Περιεχομένου
Μπορεί όλοι λίγο πολύ να απαθανατιζουμε τις καλύτερες στιγμές σε μια φωτογραφία και σε ένα βίντεο αλλά υπάρχουν άτομα που κάνουν επαγγελματικά αυτές τις διαδικασίες. Οι παραγωγοί περιεχομένου είναι κυρίως φωτογράφοι και βιντεογράφοι, που δημιουργούν πρωτότυπο περιεχόμενο και δημοσιεύουν ή αναδημοσιεύουν στους δικούς τους επαγγελματικούς και μη λογαριασμούς, αλλά και μέσα από τις δικές τους πλατφόρμες για την προβολή του υλικού τους. Αυτοί οι καλλιτέχνες συνήθως απευθύνονται σε ένα μικρής κλίμακας κοινό, με ιδιαίτερο και χαρακτηριστικό στυλ, το οποίο εμφανίζεται πιστό λόγω της ιδιαίτερης σύνδεσης της τέχνης του δημιουργού μαζί του.
- Πιστοί Πελάτες
Η τελευταία κατηγορία είναι ίσως η σημαντικότερη. Ένας ευχαριστημένος πελάτης είναι εκείνος που θα βοηθήσει στην προώθηση και προβολή του προϊόντος και της υπηρεσίας περισσότερο από κάθε άλλον. Η πρακτική του “από στόμα σε στόμα” εδώ λαμβάνει την μορφή από “δημοσίευση σε δημοσίευση”, με τον έναν πελάτη να παροτρύνει τον κύκλο του να δοκιμάσει το προϊόν και να προχωράει έτσι από άτομο σε άτομο. Αυτή η τακτική μπορεί να γίνει μέσω του σχολιασμού σε κάποια σχετική δημοσίευση, διαγωνισμών giveaways, κριτικής ή και αναφορά του προϊόντος/υπηρεσίας στα κοινωνικά δίκτυα.
Άγγελος Χατζηδάκης
Social Media Specialist